Färdigfiskat

Här ligger jag. Klockan är tre på natten och jag är inte tillstymmelse till trött. Varför är vissa nätter bara så? Jag har fått en massa tips från olika människor vad jag ska göra för att råda bot på problemet. Allt ifrån att lösa korsord till att läsa till att ta en promenad med hunden. Ingen har dock hitintills föreslagit att jag ska skriva på sixtens blogg, så vi prövar väll? Friskt kopplat hälften brunnet som elektrikern sa!
Vad är det nu jag syftar på med min rubrik? Och vad har fiskar med Sixten att göra? Förvisso är ju Sixten en farkost vars dess naturliga element är just vatten, men så enkelt är det inte denna gång!
På fördäck sitter original på sw16 en planka i äkta mahogny. Denna planka kallas för mittfisk och har som primära uppgift att staga upp däcket samt se dekorativ ut. Denna saknades på Sixten varav en ny fick tillverkas under den gångna helgen. Plankan jag hade var på tok för tjock, 9 mm för tjock för att vara närmare bestämd. Hur sjutton löser vi det på en helg och utan planhyvel tänkte jag och min snickrande Vännäs Magnus? Planhyvel gick bara inte att uppbringa varpå vi kom på en fiffig lösning på problemet. En distans gjordes till borren så den enbart kunde borra ett hål på 9mm max varpå Vi sedan borrade en jädrans massa hål i plankans ena sida på vart och ett 9mm. När x antal hundra hål hade borrats (ju fler desto bättre) så tog vi fram en vanlig hyvel. Vi hyvlade för glatta livet tills vi hade hyvlat bort snudd på allt trä ner till den nivå som sedan blev oborstad. Sista biten tog vi hjälp av slipmaskiner och slipade plankan gämn Men inte förbi nivån där hålen upphörde att synas. Häpp, på bara någon halvtimme så hade vi en fin mahognyplanka i rätt tjocklek.
Nu återstod "bara" att lägga ut och rita av mallen vilket var lättare sagt än gjort. Mittfisken är nämligen inte bara koniskt formad på längden, utan den är konkav också! Efter mycket mätande och mallande så blev fisken utkapad, slipad och klar för att sättas på båten
. Tur var nog det då Magnus hjärta inte skulle klara ens snedsågning i gen här brädan. Det råkade nämligen förefalla sig så att den här brädan var den dyraste brädan både han och jag någonsin har sågat i!
På denna mittfisk skall sedan saker som landtärna, knap och stävhandag vara fästa i.

Jag tror för övrigt att mitt sömntips funkade. God natt!

Djup koncentration med hyveln!

Hål för skruv och plugg görs

Skruvad och klar, bara pluggarna kvar! Blev det inte tjusigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0