Nytillverkning

Jag har pratat med en nära vän till mig som har en riktigt fin liten maskin för att tillverka detaljer i plast. Han använder den för att göra detaljer till flygsimulatorer, nu skall det tillverkas en skylt till en SW16!
Här är en bild på ett orginal, ser fram med spänning mot att se resultatet. Jag vet av tidigare erfarenheter att det brukar bli utmärkt!
Här nedan syns orginalet.
Kolla gärna in Johans fina simulatorsida på www.novelair.com!




En annan sak som jag har tagit in oferter på att nytillverka är identitetskylten. Jag ska försöka ta reda på om orginal skylten sitter kvar i båten. Just det, i båten... Man har byggt en ny instrumentbräda till båten och har helt sonika bara lagt en bräda ovanpå den gamla. Har jag tur så fins identitetskylten kvar mellan dessa lager. Björn som hjälper mig med båten har en metalldetektor som vi ska försöka pejla med.



Tisdagen den 29/3, mera slipning...

Undrar varför man inte har lyckats att tröttna på att slipa plast än...?
Idag kom Thomas förbi på eftermiddagen, vi tog en tur ner till lackeraren först för att prata om hans moped projekt som han håller på att fixa med. Efter det så drog vi till garaget och fortsatte med båten. Vi har slipat hela bottnen helt ren, nu skall bara ett antal skador slipas ut och plastas upp, vilket också är påbörjat idag!
På motsatt sida som hålet hittade vi lite spackel, jag blev misstänksam och började slipa bort ner till plasten. Naturligtvis fanns där rutten plast under, exakt på samma avstånd från akterspegeln dessutom! Vi misstänker en jäkligt dålig kärra eller liknande någon gång i tiden...
Linserna till landternan har även dom fårr lite diskmedel på sig och ser ut som nya nu igen!



Natten till idag har ägnats åt att renovera den hastighetsmätare som jag hade införskaffat. När jag hade demonterat den så hittade jag ett trasigt koppar rör som jag var tvungen att löda, nu funkar allt som en klocka igen!
Provade även att polera glaset till den med polerskiva och autosol vilket fungerade rätt bra, dock är det ett jäkla nötande som jag inte hade tid med där och då. Får fortsätta vid ett senare tillfälle!


Inköp

En första tur till Erlandssons brygga och ca 2000:- fattigare men mycket nöjd med inköpen! Nu ska vi laga skador innan skrovet ska förstärkas!



Klart man måste ha en liten pilsner när man håller på att jobba :)


Godis!

Nu har jag kommit hem med en massa gidis i bagaget, jag är en orginalnörd i stora mått! Nu har jag lyckats att hittat i princip alla orginal detaljer till båten. Fördäcket är komplett, till akter däcket är det bara knaparna som är av en speciell vattenskidmodell som saknas, det fins lite olika modeller att välja på och jag måste hitta dom som ligger absolut närmast, hälst helt korekta!
Om det är någon som kan skicka en bild med mått och utförande på hur dom ska se ut så vore jag väldigt tacksam!

En NOS ratt som skall målas om, den ska vara vit i min båt. Mycket snyggare och den komme dessutom att matcha rattcentrumet jag hade sedan tidigare och är riktigt svårt att hitta!



En annan väldigt svår detalj är denna instrumentbräda från Airguide, NOS! Hade inte köpt den om det inte hade varit för det hiskerligt fula handskfacket som kommer att byggas bort iom denna detalj. Ett litet avsteg från orginal som (om dom hade) hade utanpåliggande mätare, från Airguide, så märket är rätt!



En klassisk Airguide mätare till panelen, tyvärr graderad i MPH, men jag får nog lva med det.



En orginal knap till fördäcket, kommer att bli riktigt snygg efter besöket hos Exellent ytbehandling i trångsund!



Stävhandtag, även det är exakt ett orginal, ser hyfsat ut, men jag passar på att kroma om alla detaljer.



Nu börjar det bli lite osäkert, jag vet inte om dessa är exakt som orginal, men orginalet är väldigt lik dessa, dom är rätt små och ska sitta mellan sittbrunnarna och vara hållare för fendertar.



Landternor är svårt att veta vad som är orginal. Mäst för att det inte levererades någon båt, mig veterligen från fabrik med landternor. Däremot så har ajg hittat en försäljningsbroschyr från -58-59 där det sitter en exakt sån här på fördäcket, Den har ett hål på översidan där man ska kunna sätta en liten flaggstång med en vimpel på.



Den rundstrålande akterlandternan Vet jag inte alls hur den ska se ut. Det här är en väldigt vanlig modell från tiden med inbyggd hållare för flaggan, dessutom kan man sjuta ner den i däcket om man inte vill ha den uppfäld! NOS Fäste och allt, mycket trevligt! :)


Slipning

När vi kom ner till gelcoaten så visade det sig att även plasten var skadad på flera ställen, nytt beslut togs efter att ha pratat med en del kunniga människor att vi slipade ner det yttre lagret av plasten som bestod av en duk med ett speciellt mönster, så det var lätt att se när man hade kommit igenom!
Tre slipmaskiner och tre damsugare gjorde jobbet snabbt och smidigt. Tyvärr var det lite i häftigaste laget för säkringarna som poppade som popcorn i proppskåpet. Tre stycken gick åt allt som allt! Men nu är hon i alla fall så gott som färdigslipad undertill. bara att slipa ner dom kvarvarande skadorna och börja plasta nu!

På bilden är babord sida nästan klar!


Sprickor

När färg och spackel hade avlägsnats så upptäcktes det sprickor i gelcoatlaget. Båten är ju52 år gammal, så någonting måste ju hända under den här tiden..
Personligen misstänker jag ovarsamt handhavande och att det pga detta har blivir såhär! Beslut har tagits att slipa ner gelcoaten ner till plasten för att bli av med problemet!





dax för skrapning!

Lacken var som sagt kass! Bara att skrapa bort hela skiten! Efter att ha vänt på det hela så var det bara att sätta igång! Spackelspadar, slipmaskiner och stämjärn gjorde susen!



Naturligtvis hittade vi saker som inte riktigt stämde... Båten har blivit fulrenoverad för att ställas ut på båtmässan för X antal år sedan. NAturligtvis hittade vi ett område med plastic padding glasfiberspackel som visade sig vara ett hål när vi började slipa i det!



Det döljde sig även en del delamineringar och småskador...


Lack...

Att båten var tvungen att gås igenom viste jag redan från start. I annonsen stog det "bra skick". Det var väll en sanning med modification. Jag viste att jag var tvungen att skrapa bort lacken och göra om ytbeläggningen.
Hela skrovet var lackat med billack. Snyggt så länge båten skall stå på land, men börjar bubbla sig efter en tid i vatten! Ingen lack mig veterligen klarar att vara under vatten en längre tid, trotts det så hävdar vissa det. Det finns tom en firma som lackar båtar undertill och påstår att det kommer att hålla, men alla som har hålt på länge i branchen är eniga om att lack endast skall användas över vattenlinjen!



Undersidan var katastrof! Färgen hade lossnat på stora delar av undersidan... Det visade sig ganska per omgående att man har spacklat undersidan med vanligt finspackel för bilar, det är en DÅLIG idé!!!


Däcket är fint!

En av dom bidragande orsakerna för att jag köpte just den här båten var att däcket är väldigt fint!
Orginal så skall det vara plywood med fusknåtning. På det här exemplaret så har man laggt ett nytt däck med äkta nåt ovanpå det gamla. Det kommer att få vara såhär då det är i gott skick, är väldigt likt orginalet samt bara behöver en ny lack! Orginal ska det sitta en eklist runt båten på däckskanten. Här är det mahoggny i stället, faktist mycket snyggare!


Hemkomsten

Hemkomsten skedde för en vecka sedan.
Jag har tittat lite efter en sån här båt i ca 10 år och äntligen så blev det verklighet när jag hittade denna skönhet!
Vist är hon en skönhet!

Motorn är en Mercury 700 på 70hk, emligt serienummret är det 60-61:a. Tillvekad sent 1960 och såldes 1961 alltså! Den kommer att renoveras av FP Engines så fort dom har tid att ta emot den.


Välkommen!

Välkommen till "Svttiga Sixten". Bloggen som kommer att handla om en renovering av en "Sweet Sixteen" som förmodas vara tillverkad 1959 på marieholmsbruk.


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0