Baksätet tar form!

Baksätet börjar ta form. Naturligtvis så stämde absolut ingenting från det tidigare sätet med hur det ska vara så jag fick göra nytt även här. Jag har haft turen att få låna lite rester av en originalbåt vilket nu används för avmallning till nya delar.
Jag tänker dock ta mig friheten att ändra på vissa saker och förbättra konstruktionen. Från början kunde hela baksätet fällas upp på ett tämligen klumpigt sätt, nu kommer jag göra en lucka som väldigt smakfullt kommer att smälta in i konstruktionen. Stödplankan som tidigare följde med upp när man öppnade baksätet kommer nu att skruvas fast och det är således själva sitsen som modifieringen ligger. Under sätet kommer sedan en paddel ligga. Det ingick en paddel när man köpte en sw16 och jag gissar att den hade sin plats i detta utrymme. Mer bilder kommer så småningom om! 
En furuplanka kommer att bli den stående ribban för sätet. Kopieras direkt av från originalet.

Furuplankan på plats och nu har även det trasiga sätet satts in för att utgöra mall till ett nytt.

En bra teori

Jag fick ett mail med en mycket intressant teori av min gode vän Gustav som har en SW16 med serienummer 887. Låt se vad han skriver:
 

Jag är stolt ägare till Sweet sixteen nr 887. Båten köpets begagnad av min far 1969, men jag har inget tillverkningsår på båten. Jag vet dock att den hade några år på nacken när den inhandlades.

 

Jag fick tag på tillverkningstabellen för Marieholmsbruk på via Lars Hedström på www.netcllassics.com . Den första båten hade tillverkningsnummer 100. Genom att lägga samman antalet tillverkade båtar varje år fick jag fram intervallen i tillverkningsnummer. Enligt detta sätt visade sig att min båt skulle vara tillverkad 1960.

 

 

Dock fick jag inte detta att stämma. Min båt har plastlister runt sittbrunnarna och de rillor i botten på skrovet som senare lades till för att ge båten bättre sjöegenskaper.

 

 

Jag funderade och pratade lite med Micke som har Svettiga Sixten och kom att tänka på att jag inte hört talas om tillverkningsnummer som var så pass höga. Efter lite efterforskning visade det sig att några av båtmodellerna var enklare öppna plastbåtar. Några var helt okända. Jag tänkte då att de enklare och billigare modellerna kanske inte fick något tillverkningsnummer. Jag gjorde om mina beräkningar utan att räkna med de enklare modellerna.

 

 

 Resultatet visade att båten skulle varit tillverkad 1962. Detta borde vara mer riktigt baserat på båtens utseende.


RSS 2.0