Färdigfiskat

Här ligger jag. Klockan är tre på natten och jag är inte tillstymmelse till trött. Varför är vissa nätter bara så? Jag har fått en massa tips från olika människor vad jag ska göra för att råda bot på problemet. Allt ifrån att lösa korsord till att läsa till att ta en promenad med hunden. Ingen har dock hitintills föreslagit att jag ska skriva på sixtens blogg, så vi prövar väll? Friskt kopplat hälften brunnet som elektrikern sa!
Vad är det nu jag syftar på med min rubrik? Och vad har fiskar med Sixten att göra? Förvisso är ju Sixten en farkost vars dess naturliga element är just vatten, men så enkelt är det inte denna gång!
På fördäck sitter original på sw16 en planka i äkta mahogny. Denna planka kallas för mittfisk och har som primära uppgift att staga upp däcket samt se dekorativ ut. Denna saknades på Sixten varav en ny fick tillverkas under den gångna helgen. Plankan jag hade var på tok för tjock, 9 mm för tjock för att vara närmare bestämd. Hur sjutton löser vi det på en helg och utan planhyvel tänkte jag och min snickrande Vännäs Magnus? Planhyvel gick bara inte att uppbringa varpå vi kom på en fiffig lösning på problemet. En distans gjordes till borren så den enbart kunde borra ett hål på 9mm max varpå Vi sedan borrade en jädrans massa hål i plankans ena sida på vart och ett 9mm. När x antal hundra hål hade borrats (ju fler desto bättre) så tog vi fram en vanlig hyvel. Vi hyvlade för glatta livet tills vi hade hyvlat bort snudd på allt trä ner till den nivå som sedan blev oborstad. Sista biten tog vi hjälp av slipmaskiner och slipade plankan gämn Men inte förbi nivån där hålen upphörde att synas. Häpp, på bara någon halvtimme så hade vi en fin mahognyplanka i rätt tjocklek.
Nu återstod "bara" att lägga ut och rita av mallen vilket var lättare sagt än gjort. Mittfisken är nämligen inte bara koniskt formad på längden, utan den är konkav också! Efter mycket mätande och mallande så blev fisken utkapad, slipad och klar för att sättas på båten
. Tur var nog det då Magnus hjärta inte skulle klara ens snedsågning i gen här brädan. Det råkade nämligen förefalla sig så att den här brädan var den dyraste brädan både han och jag någonsin har sågat i!
På denna mittfisk skall sedan saker som landtärna, knap och stävhandag vara fästa i.

Jag tror för övrigt att mitt sömntips funkade. God natt!

Djup koncentration med hyveln!

Hål för skruv och plugg görs

Skruvad och klar, bara pluggarna kvar! Blev det inte tjusigt!

Otäta skott

Ofta vill man ha vattentäta sådana, men inte denna gången!
Arbetet fortsätter och kvällen har ägnats åt att bygga det skott som ska sitta mellan främre och bakre sittbrunnen. Det är inte original, men det satt ett skott här tidigare så vi passar på att göra ett nytt, fast på ett smartare sätt. Att försöka sig på en återställning till original var inte riktigt ett alternativ då det hade betytt att jag hade varit tvungen att riva i princip hela däcket.
Jag sätter således dit ett nytt skott som jag gör handskfack och två stuvutrymmen i för att utnyttja utrymmet som tidigare inte gick att komma åt. Är det en sak jag ogillar så är det en massa bös så som tampar, ankare etc. som ligger och skräpar i båten. Det är förutom en säkerhetsrisk så är det jäkligt fult. Nä, var sak ska ha sin plats!
Handskfacket har jag mallat av från en nyare Sw16 med serienummer på en bit över 800. Dom tidigare båtarna skall som bekant ha två handskfack, ett på vardera sida. Detta tidiga utförande skulle bli konstigt när man gör luckor och stuvutrymmen. Jag tänkte alltså praktiskt i ställer för original i det här fallet. 
Skottet har nu finputsats så att det passar perfekt på platsen där det sedan skall slutmonteras. Vi har även passat in handkfacket och finslipat det för att det ska passa in i skottet.
När jag säger vi så menar jag min käre snickarkompis Magnus!

Nya durken i stuvutrymmena passas in

Samt mellanväggen mellan stuvutrymmena

Handkfacket kontrolleras också för att se passformen

Så där ja, nu börjar det likna något!


Prototyp

Jag har letat upp en trevlig airguide panel till Sixten. Denna har jag skrivit om tidigare. I denna panel sitter en hastighetsmätare från airguide, men det finns tyvärr ett litet problem. Amerikanarna envisas med att mäta mph på sjön medans vi i Europa använder oss av kt (knop) skillnaden är inte särskillt stor men den finns. Om du tar km/h och multiplicerar det med 1,6 så får du mph. Multiplicerar du i stället med 1,8 så får du kt. Jag övervägde länge hur jag skulle lösa detta lilla problem och ställde frågan öppet på Facebook om någon kunde hjälpa mig och min gode vän Dmitrij hörde av sig. Dmitrij är en mycket duktig fotograf och van med att pyssla med bildbehandling så det var inte mycket att fundera på. En airguide mätare lämnades över till han och jobbet med att fota av och bygga en ny mätartavla kunde börja. Nu har jag fått hem både mätaren och bilden på instrumentet och jag gjorde en provutskrift på vanligt papper och en kass skrivare, men visst kommer det bli snyggt!
Tack Dmitrij!
 
Provmontering i instrumentet 
 
Bara lite finputs kvar, färgerna ska rättas till lite.

Återvinning

Skottet mellan sittbrunnarna hade bara en fördel. Det var en bra och vacker teakskiva, nått annat var det inte. Mitt i härligheten hade man gjort ett handskfack som mer liknade ett par Dame Edna glasögon än nått snyggare handskfack.
Nu är det ju på det sättet att min båt egentligen skall ha två handskfack, ett på varje sida. Då detta inte kommer bli snyggt i det nya skottet där två fack kommer att byggas så valde jag att replikera handskfacket från en senare SW16. På dom senare båtarna så var handskfacket i mitten nämligen. Den här delen av båten kommer att skilja sig en smula från original, och det tar mig emot. Jag motiverar mitt ansvarslösa beteende med att ribbor redan har fästs i båten för det gamla skottet och iom att jag ville ha lite modifieringar så var jag tvungen att köpa en ny skiva med plywood, den här gången med Mahognyfaner.
Det gamla skottet fick agera materialbank till handskfackslådan. Släng aldrig nått innan det är klart!
 
 
 

Pluggat klart?

Jo, det var ju några år sedan... Skämt och sido!
 
Jag hade ett hål på varje sida av främre sittbrunnen där fästet för kapellet har varit. Jag vill inte ha kapell så jag beslöt mig för att plugga dessa hål. Det är för mycket knappar och prylar som ska till och jag tycker dessa knappar är fruktansvärt fult mot det i övrigt så vackra trädäcket,
Tack vare Magnus som älskar verktyg så gjordes dessa pluggar i ett nafs!
 
 

Instrumentbräda

När båten renoverades i slutet av 80 början av 90 talet så gjorde man nog inte alla rätt. Skrovet är ett ypperligt bevis på detta... Instrumentbrädan är ett annat skräckexempel på dålig smak. Mitt i panelen (både fram och bak) hade handskfack gjorts som mer liknade Ett par Dame Edna glasögon än nått jag vill ha som handskfack i min båt!
Naturligtvis så måste detta bort men jag vill inte byta hela den massiva mahognyplanka som hela däcket sitter fast i. Det skulle bli på tok för mycket jobb!
Jag gick en liten genväg här och valde att klä hela panelen med en 4mm tjock mahognyplywoodskiva. Nu ser det ut som original igen. Naturligtvis mätte jag ut vart identitetskylten satt på original brädan innan vi täckte över det hela med den nya plywooden. För den som är intresserad så är måtten där identitetskylten skall sitta (till den vänstraste skruven på identitetsskylten). 4cm fån instrumentbrädans underdel och upp, samt 25,5cm mätt från den träklack under däcket i instrumentbrädans ände (styrbord sida) som håller upp däcket.
För att dölja kanten på undersidan sidan mellan original panelen och plywooden så kommer jag att montera en trälist med formen av ett L längs med hela panelen.
 
 EFTER INPASSNING SÅ LIMMAS INSTRUMENTPANELEN
 
SEN MONTERADES TVINGAR 
MÅNGA TVINGAR...

RSS 2.0