Riktigt tidiga båtar?

 
Kan det vara så att den här båten är riktigt tidig? Kan det vara så att den är en av dom första? Jag tror det, men varför? Dels har den förutom vindrutan som enligt uppgift skall vara av den tidigaste modellen på SW16 även har en sak gemensam med min båt! Min båt saknar hålen där emblemen skall sitta och jag har alltid undrat hur detta kan komma sig tills jag började studera denna bild samt den båten som är fotad på marmorhallarna. Svaret är att det inte finns några emblem eller har suttit några på den! Kolla och gämför bilderna så är det uppenbart. Emblemet på båda dessa båtar är vanliga klisterlappar! Dels så är det mycket större än vad emblemen är, dels så är dom inte lika framträdande som dom annars skulle varit. Men det finns även en annan detalj som jag tror avslöjar den, men detta är mer av en teori! Titta på däcket mellan sittbrunnarna. Den har som en liten invikning där kvinnan i den främre sittbrunnen har handen. Jag tror att detta kan vara ett arv från den amerikanska tillverkningen. Ni kan lätt gämföra detta på bilder av en amerikansk SW16 där den tillverkas av Kettenburg Boat Works som kan ses här nere samt mera på http://netclassics.com/glass-fiber-boat-1959-kettenburg-boat-works-sw-16/
 
 
Lite mera sax från netclassics:
 
"Efter att plugg och däcksmallar kom till Sverige startade tillverkningen vid Marieholms Bruk.
Den första Sweet Sixteen visades på Ostemans Marmorhallar och hade då nr 100 eller 101.
Numreringen började på 100 då man tyckte det kändes lite fel att starta på nr 1. Antalet totalt tillverkade båtar var mer än 600st.
Ofta diskuteras Sweet Sixteens bottenutförmning och den ändrades succesivt undr produktionen. När detta gjordes har jag inte klarställt.
En annan sak är också att de tidigare hade styrningen på “vänster” sida. De efterfäljande på styrbords “höger”
Vad som också skilde båtarna åt var hur ryggen på framsätet var utfomad i mitten. Vissa hade som man ser på den USA-tillvekade båten däck en urkapning och en del som gick att lyfta bort i ryggstödet för att lättare kunna gå mellan sittplatserna. Andra hade inte detta. USA-varianten kunde också ha en lucka monterad i akterdäcket bakom bakre sätet vilket är praktiskt så man slipper fälla baksätes ryggstöd för att komma åt tank mm. Detta förekom inte på Marieholmsbåtarna.
Enligt de uppgifter jag ha från initierat håll byggs det upp en faktabas me originaldokumentation om båtarna och var de olika delarna inköptes mm. Detta kommer att finnas i Marieholmsbrukstrakten. Detta är värdefullt för det underlättar vid originalrenoveringar om man har fakta att utgå ifrån och inte hörsägen om hur båtarna såg ut mm."

Åldersbestämma din SW16?

Jo, det är faktiskt möjligt med lite kunskap! Inte för att jag i dagsläget sitter på kunskapen men jag läser allt jag kommer över.
 
Här nedan följer ett Saxat inlägg till från Sidan www.netclassics.se och alltså ingenting som jag vill ta åt mig äran över. Jag förmedlar och samlar endast informationen. Håll till godo!
 
"Sweet Sixtens påbrå från USA märks tydligt i de första annonserna.
Vad den intresserade kan lägga märke till är också att beslagen  skiljer en hel del mella de båtar som är fotograferade för annonsering.
En av de tidigaste bilderna från Ostemans Marmorhallar i Stockholm, där SW16 premiärvisades 1958, visar en Atwood dubbellanterna framför vindrutan.
Vad man också kan lägga märke till är den mycket enkla vindrutan utan metallram som finns på de allra första båtarna. Senare kom en vindruta med metallram och därefter även metallförstärkningar i vindrutans hörnor, I denna triangelformade del (hörnorna) satte ägarna ofta sidolanternorna.
Vindrutan med metallram levererades från en fabrik i Danmark. Fabriken gick i konkurs på slutet av 70-talet.
Vindrutan är inte unik för Sweet Sixteen. Den användes av flera båttillverkare bland annat Forslund till sin lilla sportbåt  Forslund ESS Gullet.
 
Båten på bilden fotad i marmorhallarna 1958
 
 
När Sweet Sixtens första serie tillverkades had de beslag från Atwood USA.
Dessa visade sig korrodera rätt lätt så den lokala företagarandan kring Marieholmsfabriken fick i uppdrag att gjuta av lämpliga beslag.
Beslagen till Sweet Sixtenn tillverkades hos lokala tillverkare medans kädsel och suflett oftast tillverkades i Stockholm.
På den tiidga båten som ligger upplagd på ett luttande plan kan ha varit den båt som premiärvisads på Ostemans marmorhallar 1958.
Den har en dubbellanterna på fördäck som sannolikt är en Atwood. vad vi dessutom kan lägga märke till är att framrutan saknar metallram utan är fästad i däcket med en vit mellanliggande gummilist.
 

Det fanns möjlighet att också beställa båtkapell till sin Sweet Sixteen. Inredningen i övrigt bestod av dynor som var figursydda och i vissa fall var de klart Amerikainspirerade i färg och hur de var sydda. Dessa dynor tillverkades i Stockholm. Företaget LINCO i Stockholm var generalagent för SW16 och då de även var agent för OMC motorer så var standardmotorn ofta en Evinrude 35hp utombordare. De få båtar som byggdes med inombordare försåg även de med OMC motorer. Ägarna valde även Mercury Mark30, Mark55, Mark58AE beroende på vad de hade råd att investera. Elstart fanns som tillval på Mercury och det var lyx på den tiden."


Rillor eller inte rillor, det är frågan?

Rillorna ja, denna lilla mystik i SW16 världen. Vad är dom bra för? när kom dom?
Av det jag har kunnat läsa mig till så var SW16 en lite lömsk båt som lätt kunde skära i vågorna om man to dessa fel, båten var även väldigt stötig pga sin släta botten. Fördelen med slät botten är att man kan dra en vattenskidåkare med bara 18hk motor på denna modell, men nackdelarna är att den inte tål så mycket sjö.
Jag gissar att rillorna var till för att få båten mera stabil i vattnet så den inte kunde skära lika mycket och dom avkapade sidorna som återfinns i aktern på dom "nyare" båtarna är till för att ge båten bättre egenskaper när det kommer till stötighet, men funkar det? Jag har ingen aning!
När kom dessa rillor då? Vad jag har fått reda på så ska dessa rillor ha införst under dom sista två åren. Tyvärr vet ingen vad jag vet, exakt hur många båtar som gjordes och hur länge dom tillverkades. Detta ställer till ett litet huvudbry. Jag vet att det finns båtar med serienummer på 600 som inte har rillor, men jag vet inte om båtar med rillor och utan skulle ha tillverkats paralellt vilket i sig skulle vara svårt att tro.
 
Skriv gärna in er info i komentarsfältet om serienummer på er båt och om den har eller inte har rillor!
 
Väl mött!
 
Äldre typen av skrov utan rillor
 
Nyare typen av skrov med rillor (bilden lånad från sidan Classic Wooden boats)

gamla VS. nya teorier, fast med slutsatser?

Jag pratade nyss med netclassics och han lät både kunnig och påläst, så jag tror på det han säger när det kommer till serienummer etc.
Det går däremot inte att säga att årsmodellerna började med en ny siffra för varje år, utan man får helt enkellt räkna lite i den listan som ni ser här nere på bloggen och komma med lite slutsatser.
Vidare fick jag berättat för mig att det tillverkades en hel del specialbåtar av anstälda etc som gör att antalet är något osäkert, dessutom skall den ha tillverkats under en längre tid än vad som tidigare var känt.
 
Informationen kommer direkt från folk som var inblandade i ledningen på MB.

Saxat

Denna text här nere är saxat direkt från Netclassics hemsida/blogg och ingenting som jag själv har tagit reda på eller vill ta åt mig äran till. Hoppas att det är ok från netclassic att jag lånar deras information på detta sätt, är det inte det så vänligen hör av er så tar jag naturligtvis bort detta inlägg.
Informationen är, tycker jag väldigt intressant för oss SW16 "nördar" då den strider mot en del hitills påstådda eller kända fakta. Tex att den förtsta SW16 ska ha tillverkats 1956 och att det var ca 200 båtar totalt. Vad som är rätt vet jag inte utan kommer att bena lite i, men håll till godo med informationen!
 
Ursprung: http://netclassics.com/tag/sweet-sixteen/
 
 
"Tillverkningen kom igång 1958 på Marieholms Bruk efter att man först hade planerat att ha tillverkning  i lokaler på KEX-fabriken norr om Göteborg  Styren och livsmedel går inte så bra ihop så Marieholms Bruk blev den rätta platsen.  Den totala tillverkningen var klart större än vad vi ofta hör och med säkerhet var antalet tillverkade över 600 st. Enligt original tillverkningsdokumentation från fabriken 1958-1965,  som jag har i min ägo,  var det totala antalet tillverkade båtar vid fabriken 2737 st vilket då omfattar samtliga Marieholms båttyper inklusive SW16. Totalt av Marieholm tillverkade Sweet Sixteen 1958-1965 är 583st med en  numrering som startar vid 100. Tillverkningstabellen återfinns längre ner på denna sida.

Ursprunget för Sweet Sixteen är från USA.  Innan  tillverkningens uppstart  så togs en plugg, dvs gjutformen,  från USA tillsammans med mallar för tillverkning av däcket. Bilder från USA visar att båten där hade en variant med en sittbrunn dvs inte uppdelat på två sittbrunnar som är vanligast här i Sverige. Marieholms tidigare tillverkningschef fram till 1965 uppger att den amerikanska varianten aldrig tillverkades av Marieholm. De originalfoton som finns på båtar utan uppdelning i två sittbrunnar är från fabriken i USA. Bottenutformningen  ändades ett flertal gången under perioden 1958-1965. En mer distinkt bottenform med 12 graders v-botten kom ca 1965 och finns på efterföljaren Canberra. Första tiden användes  Attwoods beslag  men de ersattes med beslag som tillverkades lokalt i Småland.   Relingslisten var en halvrund träprofil som sammanfogats med gjutna hörn och stävbeslag.  Under tillverkningen finns ett antal varianter på just relingslistens avslutning vid aktern.  Ett mindre antal båtar byggdes eller förbereddes för inombordare med inudrev.  Bottnen var förstärkt med balkar som gick ut från akterspegeln. De utgjorde också motorbädden."

 

 

Försenad julklapp

Bättre sent än aldrig heter det ju, men det här tar nog fan priset!

Jag ringde återigen av en slump till Jobs Marin i Sollentuna pga att jag letar efter packningar till min Merc 700 från 1960. Dom kunde tyvärr inte hitta packningar då Mercury har slutat tillverka dom, men dom kommer att hjälpa mig leta efter eftermarknadspackningar, men dom kunde hjälpa mig med en annan grej!

När jag ringde så fick jag svaret i luren "Tjenare, det var länge sedan! Jag har en grej till dig här. Nä, du kommer inte tro det om jag säger det".

Sagt och gjort, jag styrde kosan så fort jag kunde till Jobs och vid kassa apparaten så stod den, en grej som den förra ägaren var in och lämnade till dom ca en månad tidigare. TYPSKYLTEN! JAg som misstänkte att den var inbyggd bakom instrumentbrädan! Snacka om överaskning! Nu återstår bara dilemmat i min lilla hjärna. Använda en av dom skyltarna som jag har låtit tillverka men är av annat format, eller använda den här som förebild för att göra en ny skylt eller försöka renovera den här gamla skylten. Jag TROR att båten är väldigt tidig då skylten ser helt annorlunda ut mot vad dom gör i senare båtar, dessutom är det ju ett ganska lågt nummer på skylten. Har för mig att jag har sett en bild på en sån här skylt någonstans, men kan kanske få hjälp att verifiera detta!

Värt att tillägga är att förra ägaren var flyktig bekant med Jobsarna liksom jag och jag hade nämnt det när jag köpte båten.

 


RSS 2.0