Knapphändigt?

När det kommer till knapparna på panelen har jag tänkt mig att knoppen inte skulle vara kromad, som dom flesta marina knappar är. Antingen kromade eller svarta...
Jag tänkte mig vita knappar, omärkta utan någon bokstav eller tecken på. Men vart hittar man det!? Jag scanade av min bekantskapskrets med bilintereserade och ganska snart fick jag reda på att VW bubbla från 50-talet hade en knapp som såg ut som den jag hade tänkt mig.
Några samtal senare så hade jag beställt dom från en reservdelsfirma i norrland. Tyvärr så har jag inte hört nått från dom sedan dess och varje gång jag ringer dom så svarar dom svävande på vart fasen mina knappar har tagit vägen...
När jag var på en marknad i somras så låg dessa tre orginalknapparna i en låda som jag aturligtvis högg åt mig och fick betala en sådar 20:- stycket för.
Den kromade modellen är den nytillverkade kopian som följde med knappen när jag köpte den på Erladsons brygga. Dom här benvita knapparna passar dessutom direkt på axeln till knappen, WIN WIN! :D
Anledningen till att jag ville ha dessa vita knappar istället för dom kromade är att jag tror att det blir för mycket av det goda och måste ha lite avbrytning, lätt diskret, men i alla fall!



Godkänt, eller hur! :)

För någon vecka sedan så hämtade jag emblemen från gjutaren, i förrgår köpte jag nålfilar och matt sprayfärg på järnhandeln. Sandpapper av rätt korngrovhet hade jag hemma. igår så slipade jag efter att ha sprayat och låtit det torka ordänkligt, och nu, oala!
Måste säga att jag blev jäkligt nöjd med replika emblemet som är det översta, och orginalet den understa. Det enda problemet var att inte repa färgen på ställen där den inte skulle slipas. Det lilla problemet var ingenting som inte lite målartejp kunde råda bot på!

Tack Marcus för lånet! :)



Personliga Persson :)

Nu är motorn iväglämnad till min gamla klasskamrat Fredrik Persson som driver företaget FP Engines. Inget jobb är för denna man en omöjlighet, det har han bevisat och får lidaför allt som oftast när jag kommer med roliga projekt :)
FP Engines har ett nära sammarbete med Blenco och är lokaliserade till Kungsängen utanför Stockholm. Söker ni delar till gamla jänkare så har dom även en välfyld speedshop, och råkar frun vara med så kan ni kasta upp henne på övervåningen där det finns ett fik i mysig miljö med tillhörande tingeltangel att köpa (OBS ej bilrellaterat krimskrams ;) )
Ni hittar dom på www.blenco.se

Nu väntar jag med spänning på vad han ska åstakomma med denna lätt ruggslitna Merc 700 från 1960.


Emblem1 och en snäcka!

Nu har ytterligare en grej fallit på plats! Emblemet som ska sitta på instrumentbrädan har idag anlänt till mig :)
Det fans två typer, och jag vet inte vilken jag ska ha. Men jag har sett den andra typen, som är gjord i plast i en nyare båt och den här i metall i en äldre, så jag gissar att min båt ska ha emblemet i metall. Gjutaren sa från början att det inte gick att gjuta det, men sa att han skulle göra ett försök. Naturligtvis failade det och det blev pankaka av allt ihopa. Jag kom på iden att han skulle montera emblemet på en träbit så det blev mera material, då kunde man fräsa av på baksidan. När ja gnu kom och hämtade dom så var det inte alls någon avgjuten träbit, utan två snygga emblem, precis som originalet (Med lite gjutskägg förståss). Han tyckte att det var fegt att köra med planka, så han gav sig fan på att det skulle gå, så det gick! Fan vad jag gillar sånna människor som inte ger upp :D





Det andra fyndet denna vecka är denna styrsnäcka, eller vad man ska kalla det för... Åkte förbi tackel och tåg och hittade den i alla fall. Har haft en bild i huvudet på att det här skulle vara snyggt, och nu hittade jag den när jag åkte förbi med morsan för att visa butiken! Den behöver naturligtvis kromas om, men den passar perfekt på ratten! Hoppas bara den passar mot styrstången...


 


RSS 2.0