Rivningen är klar!

I det närmaste i alla fall!
Kvar att riva är, bra fråga... Men någon liten kant eller liknande är det nog!
Ribborna på sidan av skrovet gick lika bra att ta bort som dom i främre sittbrunnen. Jag har turen med mig att dom främre och bakre ribborna är skruvade i ryggstödet samt i skottet och ingenting av dom är fastsatta i skrovet.
Mellanväggen som satt mellan den bakre sittbrunnen kommer endast att användas som mall. Detta beslut togs efter att en liten flisa av teakfaneren lossnade när ramen runt handskfacket demonterades. Den är dessutom några centimeter för smal då detta glapp har täckts av fästena för dom liggande teakribborna längs med skrovsidorna. Jag kommer att modifiera denna mittvägg med att innehålla fack för ankare, tampar, fendertar etc. Som det är idag så är det mycket utrymme mellan främre och bakre sittbrunnen som inte kan användas.
När jag skruvade loss den bakre mellanväggen så hoppades jag på att jag skulle hitta handskfacken som satt original. Naturligtvis så var dessa bortmonterade, men jag kunde hitta spår efter dom. En fyrkantig svart färgrest på varje sida av båten. Dom tidiga SW16 hade inte ett fack på mitten utan två mindre, ett på styrbord och ett på barbords sida. När jag tittade så kunde jag även hitta ytterligare ett bevis över att min båt är en av dom absolut tidigaste. mellan sittbrunnarna så gick nämligen inte däcket rakt utan hade en inbuktning mellan den bakre sittbrunnen och ryggstödet till framsits. Detta för att man enklare skulle kunna röra sig från för till akter. Detta modifierades snart till att bli den lite mera styvare konstruktionen som dom flesta har. På Sixten har man, när man renoverade däcket, valt att kapa detta rakt och lägga in en ny plywoodbit och få den senare raka linjen som en gång var. Från början har med all säkerhet en lucka varit monterad i ryggstödet i framsits för att ytterligare underlätta rörelsefriheten i båten. Detta helt kopierat från en amerikanska förlagan (Se bilder i bloggen)
Titta på tex den tidiga reklambilden som visar båten med serienummer 100 (alt 101) i rörelse (den med vattenskidorna i baksits) så ser ni hur jag menar att däcket sett ut.
Man kan nog lugnt säga att Sixten aldrig har varit riktigt dåligt i träet, men man har valt att lägga på ett nytt skrov ovanpå det gamla. På undersidan är till och med originalfärgen kvar. Flagnad visst, men den sitter där!
 
 
Rivningen av insidan är klar, nu börjar återuppbyggnaden!
 
Här ser man tydligt dom nya däcksbitarna som är infällt mellan främre och bakre sittbrunnen
 
I den svarta fläcken har från början dom rätta handskfacken suttit
 
Mellanväggen som nu enbart kommer att användas som mall för en ny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0