Saxat

Denna text här nere är saxat direkt från Netclassics hemsida/blogg och ingenting som jag själv har tagit reda på eller vill ta åt mig äran till. Hoppas att det är ok från netclassic att jag lånar deras information på detta sätt, är det inte det så vänligen hör av er så tar jag naturligtvis bort detta inlägg.
Informationen är, tycker jag väldigt intressant för oss SW16 "nördar" då den strider mot en del hitills påstådda eller kända fakta. Tex att den förtsta SW16 ska ha tillverkats 1956 och att det var ca 200 båtar totalt. Vad som är rätt vet jag inte utan kommer att bena lite i, men håll till godo med informationen!
 
Ursprung: http://netclassics.com/tag/sweet-sixteen/
 
 
"Tillverkningen kom igång 1958 på Marieholms Bruk efter att man först hade planerat att ha tillverkning  i lokaler på KEX-fabriken norr om Göteborg  Styren och livsmedel går inte så bra ihop så Marieholms Bruk blev den rätta platsen.  Den totala tillverkningen var klart större än vad vi ofta hör och med säkerhet var antalet tillverkade över 600 st. Enligt original tillverkningsdokumentation från fabriken 1958-1965,  som jag har i min ägo,  var det totala antalet tillverkade båtar vid fabriken 2737 st vilket då omfattar samtliga Marieholms båttyper inklusive SW16. Totalt av Marieholm tillverkade Sweet Sixteen 1958-1965 är 583st med en  numrering som startar vid 100. Tillverkningstabellen återfinns längre ner på denna sida.

Ursprunget för Sweet Sixteen är från USA.  Innan  tillverkningens uppstart  så togs en plugg, dvs gjutformen,  från USA tillsammans med mallar för tillverkning av däcket. Bilder från USA visar att båten där hade en variant med en sittbrunn dvs inte uppdelat på två sittbrunnar som är vanligast här i Sverige. Marieholms tidigare tillverkningschef fram till 1965 uppger att den amerikanska varianten aldrig tillverkades av Marieholm. De originalfoton som finns på båtar utan uppdelning i två sittbrunnar är från fabriken i USA. Bottenutformningen  ändades ett flertal gången under perioden 1958-1965. En mer distinkt bottenform med 12 graders v-botten kom ca 1965 och finns på efterföljaren Canberra. Första tiden användes  Attwoods beslag  men de ersattes med beslag som tillverkades lokalt i Småland.   Relingslisten var en halvrund träprofil som sammanfogats med gjutna hörn och stävbeslag.  Under tillverkningen finns ett antal varianter på just relingslistens avslutning vid aktern.  Ett mindre antal båtar byggdes eller förbereddes för inombordare med inudrev.  Bottnen var förstärkt med balkar som gick ut från akterspegeln. De utgjorde också motorbädden."

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0