Riktigt tidiga båtar?

 
Kan det vara så att den här båten är riktigt tidig? Kan det vara så att den är en av dom första? Jag tror det, men varför? Dels har den förutom vindrutan som enligt uppgift skall vara av den tidigaste modellen på SW16 även har en sak gemensam med min båt! Min båt saknar hålen där emblemen skall sitta och jag har alltid undrat hur detta kan komma sig tills jag började studera denna bild samt den båten som är fotad på marmorhallarna. Svaret är att det inte finns några emblem eller har suttit några på den! Kolla och gämför bilderna så är det uppenbart. Emblemet på båda dessa båtar är vanliga klisterlappar! Dels så är det mycket större än vad emblemen är, dels så är dom inte lika framträdande som dom annars skulle varit. Men det finns även en annan detalj som jag tror avslöjar den, men detta är mer av en teori! Titta på däcket mellan sittbrunnarna. Den har som en liten invikning där kvinnan i den främre sittbrunnen har handen. Jag tror att detta kan vara ett arv från den amerikanska tillverkningen. Ni kan lätt gämföra detta på bilder av en amerikansk SW16 där den tillverkas av Kettenburg Boat Works som kan ses här nere samt mera på http://netclassics.com/glass-fiber-boat-1959-kettenburg-boat-works-sw-16/
 
 
Lite mera sax från netclassics:
 
"Efter att plugg och däcksmallar kom till Sverige startade tillverkningen vid Marieholms Bruk.
Den första Sweet Sixteen visades på Ostemans Marmorhallar och hade då nr 100 eller 101.
Numreringen började på 100 då man tyckte det kändes lite fel att starta på nr 1. Antalet totalt tillverkade båtar var mer än 600st.
Ofta diskuteras Sweet Sixteens bottenutförmning och den ändrades succesivt undr produktionen. När detta gjordes har jag inte klarställt.
En annan sak är också att de tidigare hade styrningen på “vänster” sida. De efterfäljande på styrbords “höger”
Vad som också skilde båtarna åt var hur ryggen på framsätet var utfomad i mitten. Vissa hade som man ser på den USA-tillvekade båten däck en urkapning och en del som gick att lyfta bort i ryggstödet för att lättare kunna gå mellan sittplatserna. Andra hade inte detta. USA-varianten kunde också ha en lucka monterad i akterdäcket bakom bakre sätet vilket är praktiskt så man slipper fälla baksätes ryggstöd för att komma åt tank mm. Detta förekom inte på Marieholmsbåtarna.
Enligt de uppgifter jag ha från initierat håll byggs det upp en faktabas me originaldokumentation om båtarna och var de olika delarna inköptes mm. Detta kommer att finnas i Marieholmsbrukstrakten. Detta är värdefullt för det underlättar vid originalrenoveringar om man har fakta att utgå ifrån och inte hörsägen om hur båtarna såg ut mm."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0