VARNING!

Ja, en allmän sådan...
Det handlar om Biltemas, eller ska jag säga "feltemas", motorstativ för båtmotorer...
Jag köpte glad i hågen ett motorstativ som jag lämnade till motorrenoveraren Persson på blenco av biltemas lite kraftigare modell. Det framgår klart och tydligt att stativet ska klara vikten av en Merc 700 från 1960 utan problem och ändå får jag ett bittert samtal från min vän att stativet hade vikt ihop sig och hela rasket hade åkt i golvet med motor och allt. Det missade en kundbil med några centimeter och som tur var låg det ett däck nedanför. Skadorna har jag i skrivande stund inte hunnit inspektera, men Biltema kommer att få stå till svars och stå för dom eventuellt uppkomna skadorna, det är i alla fall vad deras policy säger att dom ska göra. Verkligheten får vi sia om... Naturligtvis ville dom veta världet av det som hade gått sönder, men hur värderar man saker till en veteranare vilken veteranare det nu handlar om? Tillgång och efterfrågan varvas ju med kunnade och framför allt ickekunnande vilket gör att en del kan kosta allt från gratis till flera tusen. Jag vet inte, ingen annan heller!
Jag kommer inom några dagar bege mig till Kungsängen och verkstaden där för att med egna ögon se vad som har hänt.
När jag pratade med en vän till mig som också renoverar en SW16 och, hör o häpna, har ett likadant stativ så fick jag höra att hans hade vid ett tillfälle gjort lika dant som mitt. Felet verkar vara någon sprint som mycket lätt glider ut sitt fäste med ett förödande resultat. Detta skall också inspekteras när jag är på plats!
Mitt råd är att om man köper detta stativ, se till att steloperera den här svaga länken. Blenco svetsade helt enkellt fast hela alltet så det i framtiden blir omöjligt att vika ihop det. Enligt Marcus som har ett lika dant stativ så är även brädan som man fäster motorn i på stativet i en dålig kvalite och håller på att, för honom, mista formen.

Här är en länk till det aktuella stativet, var så god och njut... OBS, Den kraftigare och dyrare av dom två är det!

http://biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Transportkarra-for-utombordsmotor-25055/




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0