Waka Waka, This Time for Africa!

Vad fan har nu shakira med min båtblogg att göra!? Rätt gisssat, inte mycket över huvud taget!! Förutom att mittfisken ska vara tillverkad i afrikansk mahogny och därav har ordet afrika i sig vilket också titeln på låten har, där tar likheterna slut (Ja, hon är ju rätt läcker at kolla på, presis som SW16 båtarna, men vi drar gränsen vid afrika den här gången... ;) )

Vart hittar man detta material, ja helt självklart var det ju inte. Jag trodde att det skulle vara lättare, det visade sig att jag hade lite tur på vägen.
Efter att jag har letat runt lite efter en mittfisk så insåg jag snart att det inte var några problem alls att köpa materialet över disk på tex erlandsons, men vad var problemet? Ingen kunde uppbringa en i mahogny utan bara teak!
Jag skickade en fråga till en båtsite om dom viste någon som kunde ha vad jag sökte, jag fick svar samma dag eller dagen efter, BINGO! Det visade sig at svaret kom från han som drev den sidan + några andra båtsiter på nätet, dessutom är han chefsreddaktör på en båt tidning! Han berättade om en polare till han som troligtvis hade svaret på mitt problem. Ringde upp snickar kompisen och det visade sig att han hade kommit över ett parti med afrikansk mahogny som har legat på lager i 40 år!
Idag var jag och hämtade en fint tillkapad planka efter måtten jag beställde, inte gratis, snarare jävligt dyr och det ärgaranterat den dyraste plankan jag kommer att köpa i hela mitt liv. Men fasen vad nöjd jag är! Det är presis vad jag har letat efter och kommer att sitta som en smäck på sixtens fördäck!
Nu är det bara emblemen som ska lösas, sen är vi i hamn vad båten annbelangar :)
Men vad är fördelen att hitta en planka som har legt i 40 år på hyllan snarare än en planka från ett träd som fäldes förra hösten? Kvalite såklart! En såhär gammal träbit kommer att passa bättre in i ådringen i det träet som sitter på båten, än att ta nytt trä, nyfäld mahogny har glesare mellan årsringarna vilket gör det mjukare och får en annan struktur.


väl lagrad mahogny, har legat på hyllan i 40 år!


Och till den kategorin läsare som hälre kollar på shakira än läsa om mahogny så säger jag bara, VARSEGO! ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0