Rillor eller inte rillor, det är frågan?

Rillorna ja, denna lilla mystik i SW16 världen. Vad är dom bra för? när kom dom?
Av det jag har kunnat läsa mig till så var SW16 en lite lömsk båt som lätt kunde skära i vågorna om man to dessa fel, båten var även väldigt stötig pga sin släta botten. Fördelen med slät botten är att man kan dra en vattenskidåkare med bara 18hk motor på denna modell, men nackdelarna är att den inte tål så mycket sjö.
Jag gissar att rillorna var till för att få båten mera stabil i vattnet så den inte kunde skära lika mycket och dom avkapade sidorna som återfinns i aktern på dom "nyare" båtarna är till för att ge båten bättre egenskaper när det kommer till stötighet, men funkar det? Jag har ingen aning!
När kom dessa rillor då? Vad jag har fått reda på så ska dessa rillor ha införst under dom sista två åren. Tyvärr vet ingen vad jag vet, exakt hur många båtar som gjordes och hur länge dom tillverkades. Detta ställer till ett litet huvudbry. Jag vet att det finns båtar med serienummer på 600 som inte har rillor, men jag vet inte om båtar med rillor och utan skulle ha tillverkats paralellt vilket i sig skulle vara svårt att tro.
 
Skriv gärna in er info i komentarsfältet om serienummer på er båt och om den har eller inte har rillor!
 
Väl mött!
 
Äldre typen av skrov utan rillor
 
Nyare typen av skrov med rillor (bilden lånad från sidan Classic Wooden boats)

Kommentarer
Postat av: Tommy

Nr. 624, inga rillor...

Ej heller hål och har aldrig varit för förtöjningringen i fören.

Orginal styrning på babords sida, ombyggd till styrbordsstyrning men kommer återställas till orginal.

2013-02-13 @ 09:28:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0