Lycka?

Det sägs att en båtägare har två lycliga stunder med sin båt. Den ena är när han köper den och den andra är när han säljer den varpå den sistnämda ger mäst lycka.
Återstår att se!

God natt!

Skillnaden gör helheten!

Nu har jag spacklat upp ett av vattenskidfestena för att det skall ner till bäckmans gjuteri i nykvarn. Killen är helt otroligt duktig. Jag har lämnat en del saker till han förut, och jag måste säga att det är det bästa resultat jag har sett! Lämnade lite grejer för ett par år sedan till en annan gjutare som blev ok, men det här var helt enormt bra!
Sök på fejan efter honom så hittar ni hans sida, rekomenderas starkt!

Anledningen att biten jag har spacklat nu är lackad är för att jag på det sättet kan se ojämnheter som jag annars inte hade sett. Delen är först uppspacklad med vanligt finspackel, sedan har jag lagt på ett antal lager med en enkomponent spackel på vanlig sprayburk för att få ut dom sista ogämnheterna. Mycket smidigare än att spackla med vanligt spackel (finns att köpa på mekonomen)



Delarna på bilden var i ett snarlikt skick från början, den högra skall nu aggera mall för nygjutning. Att renovera bitarna och använda mig av dom hade blivit på tok för dyrt...

 


Helgens äventyr

Helgen som var bjöd på intresana utflykter. Jag hade bjudit på ett par fin fina indikationslampor till instrumentpanelen, Lamporna kommer fö från en gammal SAAB, på tradera. Jag van auktionen och jag skulle betala, tro inte på fan att datorn hängde sig! BEtalningen om inte iväg och jag medelade säljaden att jag nu inte hade tid utan fick föra över pengarna efter helgen. Inga problem fick jag till svar!
På väg till slutmålet passerade vi Marcus och hans fina Sw16 renovering utanför Linköping, det var roligt att se och bolla ideer och förslag. Jag fick dessutom äran att låna hans emblem till intrumentpanelen. Jag kommer att göra ett nytt sånt då jag inte vet om den eller modellen i plast är den riktiga.
Färden gick nu efter mitt studiebesök till slutdestinationen Lassetop, en väns sommarstuga för att göra lite praktisk nytta innan försäljning vilket inefattade en hel del snickeri, rädfälning etc etc, när jag var in i Göteborg i ett ärende så kom jag på att numret till killen började på 031, det måste ju ligga i närheten tänkte jag och kollade upp adressen. Han hade inte Göteborg som postadress men väl en annan ort som ligger granne med samma riktnummer, Perfekt! Och vist kunde jag komma förbi och hämta lamporna, det var absolut inga problem!
Dom kommer bli helt kanon i panelen, eller vad tror ni? :)


Kom och köp konserverad gröt!

Rubriken syftar på en melodi som min far kunde sätta igång och sjunga på när jag var liten...

Nåväl, tänkte bara passa på mitt i reklamstöket för gröt att göra reklam för Mercury båtmotorer. Anonsen är från 1960, samma år som min motor!


HEJ BLOGGEN!

Jag vet jag vet, hela rubriken fullkomligt skriker fjortis blogg. Men jag kunde inte låta bli!

Det har varit lite tunt på uppdateringsfronten den senaste veckan, men tro inte att det inte har hänt någonting i alla fall!
Tycker nämligen att det är totalt meningslöst att skriva att det är ytterligare en dag med slipning om man inte har någonting annat att komma med.. Det har ju redan framgått vad tusan jag håller på med, sen om jag slipar på fören eller aktern är väll skit det samma, eller?
Jag skulle slipa bort en snutt färg som fortfarande fans kvar på ett ställe på ett hörn och gissa vad... En spricka dålde sig under med rutten plast innanför som resultat, GRATTIS!
Nåväl, det slipades ner som alla skador har gjort och nu är det bara lite finlir kvar innan den är helt osynlig den med.
Jag gissar att jag i skrivande stund har åtgärdat ca 95% av alla skador i skrovets utsida. Det fins ju en del att göra på insidan också när båten vänds.
 Jag har varit i kontakt med båtfolk som har berättat en del om olika metoder för att göra tex ytbehandlingen på och jag har kommit fram till att dom flesta vill lacka, men varför? Svaret är enkellt... LÄTTJA! för övrigt en av dom sju dödssynderna...
Så jobbar inte jag, jag vill ha ett bra resultat och tänker således lyda mina egna lagar och regler när det gäller just den här biten, sen får latmaskarna tycka att jag är en jävla idiot som får jobba lite mera än vad dom hade gjort!

Vattenskidfesten jag fick tag på är numera demonterade vilket i praktiken betyder att jag har dornat ut pinnen som håller kläppen på plats...
Jag har även börjat spackla upp den helare av dom två med vanligt finspackel för att få till rätt form. Detta enbart för att gjutaren skall kunna använda den som mall vid avgjutning.




På posten fick jag även en efterlängtad del. Förvisso bara ett lån från Tommy, men i alla fall! Vad vore den här hobbyn utan hjälpsamma kamrater!?
Jag pratar om torpedknapen som skall sitta mellan sittbrunnarna! Dom jag hade var inte original utan bara något sånär lika. Jag tänkte förvisso använda dom, men suget efter original drog för hårt i mig. Dessa åker ner till gjutaren i nästa vecka med vattenskidfestet för nytillverkning!

Original är alltid original!

 


Efter helgens stillestånd

Helgen har bjudit på en del roligheter. Både Bowling och boule, god mat och dryck samt goda vännes lag. Dock väldigt lite båt!
Det skall naturligtvis bli ändring på det. Björn är påväg i skrivande stund hit till mig och vi skall forsätta plasta upp skador.
Idag har även en tripp till erlandsons och den lokala järnhandeln (Spånga Järn och färg) bidragit till en del material inköp. 16m2 duk, mera plast, aceton, handskar etc etc etc.
Räknar med att dom flesta skador skall vara klara senast onsdag.
Passade även på att köpa ett par extra strömbrytare också. Nog för att dom är kopior på dom gamla. Men dom är tillverkade i taiwan, så man vet ju inte hur insidan är. Lika gott att ha några på lager om någon skulle paja!

Nu kör vi!


Den sista länken?

Jag har inte många saker kvar att hitta när det gäller detaljer som skall sitta på däcket. Torpedpollarna som sitter mellan sittbrunnarna är egentligen det enda som är kvar som jag inte har hittat (Dom som jag hittade förut och har bild på tidigare i bloggen visade sig vara för stora).
Jag har pratat med Tommy som har hemsidan www.sweet-sixteen.se/ att få låna en av dessa pollare för nygjutning. Ett förtroende som jag är mycket glad över då dessa delar inte växer på trän direkt.

Jag kom nyss hem med de vattenskidfesten som sitter i aktern uppe på däcket, förvisso i ett bedrövligt skick. Jag kommer inte ens försöka att renovera dessa då materialet är väldigt svårt att laga. Visst, allt går, men är det på riktigt värt det? Även jag verkar ha mina gränser... Istället för att renovera dessa så kommer den som är i bäst skick få agera mall vid nygjutning. Jag kommer att istället för sinklegeringen dom var gjorda i orginal att låta tillverka dom i mässing. Men köpet var inte helt förgäves, jag kommer att använda kläpparna från orginalet! På så sätt får jag ändå lite orginalkänsla kvar i detaljen. Nördigt, inte alls ;)





Jag kunde inte hålla mig från att köpa lite godis också, lite lull lull som kommer att pryda sixten och bli lite som "pricken över i:et". Hittade fyra stycken nya instegshållare med nya instegsgummin, kommer bli väldigt snyggt tror jag!




Passar även på att komma med ett litet tips för dom som renoverar en båt från 50-talet, dessa knappar är exakta kopior på dom från 50-talet. Den enda skilnaden är att det står Taiwan med mycket små bokstäver på baksidan av knappen. Runt 70:- på Erlandsons! Själv kommer jag nog bara att använda själva knappen medans krome pluppen man drar i förmodligen skall bytas ut mot benvita knappar från någon bil, alternatift svarta. Detta för att få en liten variation i den annars så crome fylta panelen.
Någon som har något bra tipps på några snygga kknappar från någon bil utan text?
Brickan med texten på är däremot gammal.

 


Sömnlösa nätter...

Av någon anledning har jag väldigt svårt att sova på nätterna just nu. Det enda som är bra med det är att arbetet på Sixten går väldigt fort fram. Inatt (klockan är i skrivande stund 02.10) så har jag slipat ner lagningar och lagt på mera plast på dom ställena som behövde mera, samt ny plast på skador som tidigare inte har fått någon.
Planen är att alla lagningar skall vara klara till på måndag då Björn kommer över och hjälper till att lägga på ett nytt lager över hela bottnen på båten.

Idag har jag även varit i kontakt med två gamla rävar i plastvärlden. Den ena är en gammal båtbyggare. Båda två förespråkade lack istället för gelcoat! Skall pånytt överväga för och nackdelar med dom olika materialen.
Anledningen till att båda sågade gelcoaten var att det är betydligt mera jobb att få den blank efter påläggning... Jag däremot är av åsikten att gelcoat var orginal. Det är mycket viktigt för mig under alla renoveringar jag har gjort att man inte skall se att den är renoverad. Man skall använda orginal material helt enkellt. Den skall bara se ut som att den kommer ut från båtaffären i förrgår tom på en punkt som val av ytbeläggning.
Hur som haver så skall jag ringa runt lite mera i morgon och kanske besöka en plastverkstad ute på Svinninge marina. Men det återstår att se i morgon. Det är ju ett tag kvar till att jag skall lägga på ett ytlager.

Slänger in en försäljningsbroshyr som jag hittade på en bekants hemsida, så här kommer hon att se ut! :)
Bekantingens hemsida kan ni hitta på www.veteranbatsgodis.se, Riktigt bra sida om ni ska leta delar till era gamla pärlor!



God natt!

P.S. Påmin mig om att kopa nya latexhandskar också! D.S.

 


Ny fin plast! :)

Äntligen har vi börjat plasta! Det fin fina hålet på barbord sida är nästan helt klart från utsidan samt att diverse skador i skrovet har fått ny plast på sig!
Om en nogrannare och utförligare beskrivning på hur själva plastförloppet går till så skriv gärna en komentar och efterlys det så ska jag mer än gärna dela med mig av vad jag har lärt mig!

 



Ett bra tips är att investera i en gasmask om man är lite rädd om det lilla man begåvades med i samband eller straxt innan födseln... Det är ju bla aceton som används vilket mycket effektift löser upp fett. Gissa vad hjärnan består av!


Underättelse

Om att Marieholmsskylten jag låter en vän nytillverka INTE är den jag egentligen skall ha, utan en tidigare modell av skyllt. Jag har fått en bild skickad till mig av Marcus, som också håller på tt renovera en SW16 av tidig årgång
Jag ska kolla upp hur denna skylt är tillverkad och försöka mig på att göra en ny sådan.
Marcus renovering kan ni följa på hans hemsida http://hem.bredband.net/sw16ren/



Jag har gett grönt ljus till graveringsfirman som skall göra typskylten, så inom två veckor så är den klar! Väntar med spänning. Enda skilnaden på orginalet och min kopia kommer att bli valet av material. Orginalet är förnicklad mässing medans jag väljer rostfritt. Anledningen är att det skulle bli på tok för dyrt att tillverka en skyllt som måste in på ytbehandling innan den röda färgen läggs på.

Slösurfade lite och hittade en filmsnutt på youtube på en kille som leker runt lite i en SW16! Håll till godo :)


 


RSS 2.0