gamla VS. nya teorier, fast med slutsatser?

Jag pratade nyss med netclassics och han lät både kunnig och påläst, så jag tror på det han säger när det kommer till serienummer etc.
Det går däremot inte att säga att årsmodellerna började med en ny siffra för varje år, utan man får helt enkellt räkna lite i den listan som ni ser här nere på bloggen och komma med lite slutsatser.
Vidare fick jag berättat för mig att det tillverkades en hel del specialbåtar av anstälda etc som gör att antalet är något osäkert, dessutom skall den ha tillverkats under en längre tid än vad som tidigare var känt.
 
Informationen kommer direkt från folk som var inblandade i ledningen på MB.

Kommentarer
Postat av: Lars Hedström Netclassics

Jo det är ok att ni lånat material från netclasics.com med angivande av källan.
Tillverkningstabellen är 100% ig och kommer från den dåvarande produktionschefen på marieholm.
Sweet Sixteen tillverkades troligen också under åren 1966-67.

En helt annan sak. Tyckte jag såg att någon önskade sig en tidsrätt båtvagn till Sweet Sixteen.
jag har en original 1961 båtvagn med skärmar ovanför hjule. Den ät till coh med tippbar. med lite slipning, svets kan den bli jättesnygg. Tillvekningsmärkning mm står på draget.
Om jag inte minns fel har jag lagt ut en annons på netclassics.com.
Finns inte många sådana vagnar att köpa på marknaden. Perfekt storlek för sweet sixteen.
Använde den förra sommaren för att sjösätta en mahognybåt lika stor som sweet sixteen.

2013-02-14 @ 01:13:00
URL: http://www.netclassics.com
Postat av: Micke

Hej Lasse!
Det var snällt av dig att låta mig använda informationen.
Det var jag som letade efter ett tidstypiskt släp till min båt, nu ter det sig tyvärr inte bättre än att jag har hittat ett släp från 60-talet som i detta nu håller på att renoveras.
Jag ska titta på netclassics och se om jag hittar inlägget.
Ha det gott!
Micke

2013-02-14 @ 09:26:11
Postat av: Netclassics

hej jag tänker komma med ännu mer faktauppgifter om sweet Sixten på min hemsida. Om ni är intressrade så får ni då och då lpogga in på http://www.netclassics.com och titta om det kommit något nytt. Jag gjorde en reseach 2005 med intervjuver bla med den produktionschef som hade ansvaret för tillverkningen av SW16. hans uppgifter kommer jag nu att återge. De kommer säkert ställa till en del huvudbry för SW16 entusiasterna.
Uppgifter som kommer : När ratten bytte sida , när kom rillorna i botten, när bestämdes priset på första båten, vilket nummer hade den första båten, när togs ryggstödet upp för att underklätta passage, vem tillverkade rutorna, var finns dokumentaionen idag med alla fakturor inköpsorders etc, vem tillverkade beslagen, varför byttes första serien beslag ut, fanns de med capell, osv..
kan bli ganska spännande. Copyright på det nya materialet då det var avsett för en bok om Sw16 så ni får nöja er med att titta in på netclsassics.com och vänta tills de nya sidorna dyker upp.
Lägger också upp bilder på NOS pollare mm samt en bild på hur hörn- coh nosbeslagen såg ut och vem som tillverkade dem. Spännande ? Jo det tycker jag också
Hälsningar
Netclassics

2013-02-15 @ 17:00:13
URL: http://www.netclassics.com
Postat av: Micke

Tack för infon! Då vet jag det och ska respektera att det som skrivs på netclassics stannar på netclassics om det inte är något jag får tillstånd att föra vidare!

MvH
Micke

2013-02-16 @ 11:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0