Åldersbestämma din SW16?

Jo, det är faktiskt möjligt med lite kunskap! Inte för att jag i dagsläget sitter på kunskapen men jag läser allt jag kommer över.
 
Här nedan följer ett Saxat inlägg till från Sidan www.netclassics.se och alltså ingenting som jag vill ta åt mig äran över. Jag förmedlar och samlar endast informationen. Håll till godo!
 
"Sweet Sixtens påbrå från USA märks tydligt i de första annonserna.
Vad den intresserade kan lägga märke till är också att beslagen  skiljer en hel del mella de båtar som är fotograferade för annonsering.
En av de tidigaste bilderna från Ostemans Marmorhallar i Stockholm, där SW16 premiärvisades 1958, visar en Atwood dubbellanterna framför vindrutan.
Vad man också kan lägga märke till är den mycket enkla vindrutan utan metallram som finns på de allra första båtarna. Senare kom en vindruta med metallram och därefter även metallförstärkningar i vindrutans hörnor, I denna triangelformade del (hörnorna) satte ägarna ofta sidolanternorna.
Vindrutan med metallram levererades från en fabrik i Danmark. Fabriken gick i konkurs på slutet av 70-talet.
Vindrutan är inte unik för Sweet Sixteen. Den användes av flera båttillverkare bland annat Forslund till sin lilla sportbåt  Forslund ESS Gullet.
 
Båten på bilden fotad i marmorhallarna 1958
 
 
När Sweet Sixtens första serie tillverkades had de beslag från Atwood USA.
Dessa visade sig korrodera rätt lätt så den lokala företagarandan kring Marieholmsfabriken fick i uppdrag att gjuta av lämpliga beslag.
Beslagen till Sweet Sixtenn tillverkades hos lokala tillverkare medans kädsel och suflett oftast tillverkades i Stockholm.
På den tiidga båten som ligger upplagd på ett luttande plan kan ha varit den båt som premiärvisads på Ostemans marmorhallar 1958.
Den har en dubbellanterna på fördäck som sannolikt är en Atwood. vad vi dessutom kan lägga märke till är att framrutan saknar metallram utan är fästad i däcket med en vit mellanliggande gummilist.
 

Det fanns möjlighet att också beställa båtkapell till sin Sweet Sixteen. Inredningen i övrigt bestod av dynor som var figursydda och i vissa fall var de klart Amerikainspirerade i färg och hur de var sydda. Dessa dynor tillverkades i Stockholm. Företaget LINCO i Stockholm var generalagent för SW16 och då de även var agent för OMC motorer så var standardmotorn ofta en Evinrude 35hp utombordare. De få båtar som byggdes med inombordare försåg även de med OMC motorer. Ägarna valde även Mercury Mark30, Mark55, Mark58AE beroende på vad de hade råd att investera. Elstart fanns som tillval på Mercury och det var lyx på den tiden."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0