Rillor eller inte rillor, pt2 !?

I ett tidigare inlägg här på bloggen (http://svettigasixten.blogg.se/2013/february/rillor-eller-inte-rillor-det-ar-fragan.html) så berör vi tidiga och senare skrovformer. Jag satt och scannade av internet och upptäckte då en tredje modell av skrov som jag aldrig har sett förr.
Tidiga skrov har som bekant inte dom avhuggna kanterna i aktern medans dom senare skroven har det i kombination av rillor under som ska göra båten stadigare i sjön (Se inlägget i länken), hur vida det funkar eller ej vet jag inte...
Det verkar nu som att det framkommer uppgifter om att en (Kanske mycket begränsad) serie båtar gjordes med avhuggna kanter men UTAN rillor. Vad det verkar vara är ett skrov som ligger mitt emellan dom två tidigare kända skrovformerna.
 
 
Bilden lånad, jag tar naturligtvis bort den om ägaren till denna anser det olämpligt med dess närvaro på denna blogg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0