Man tager vad man haver!

Men det är inte så ofta som köket kanske är källan för sökandet?
Jag hade slut på målarpapp, en produkt som är för mig helt ovärderlig när det kommer till att göra smidiga mallar. En styvt brunt papper som går alldeles utmärkt att rita på med allehanda pennor. Dessutom är det tjockt så det går finfint att klippa i utan att man behöver vara rädd för att det ska trasas sönder vid blotta närvaron av händer. Den här gången fick en engångsduk av sämre kvalité bli utgången för mallen.
I Sixten har ett skott varit monterat mellan främre och bakre sittbrunnen. Snyggt, absolut. Men tämligen opraktiskt då det har varit väldigt mycket luft mellan sittbrunnarna som inte kunnat användas till någonting över huvud taget. Jag har nu valt att modifiera det här skottet en del och uppmallningsarbetet är i full gång. För det första så designas handskfacket om. På tidiga båtar så skall två fack finnas i båten, en på styrbord och en på barbord sida och på nyare båtar så skall det vara ett fack på mitten. Jag har av estetiska skäl valt att göra ett fack i mitten och jag begav mig till en bekant och mallade av det handsfacket i hans båt.
Original så är hanskfacket ända upp mot däcket men här har man lagt in en förstärkning i form av en furulist på baksidan vilket medför att hålet måste flyttas ner en aning. Jag har fått för mig att det kommer att se bra ut ändå.
 
 
Så här har jag tänkt mig att luckorna på ömse sidor skall sitta. Ni kan se det som kommer bli lucka som ett sträck. Överkanten följer däckets linje medans dom andra tre sidorna är raka. Mallen är vikt på mitten.
 
 
 Vad har då ett pasta mått att göra med Sixten? Är båten en adopterad italjenare med god smak för kuldinariska delikatesser? Självfallet inte, men det var det jag hittade som exakt stämde in på orginalradien på fackets hörn. Samma radie skall jag försöka använda på luckorna. Här ses även mallen till facket tillverkad i målatejp. En gammal papperspåse fick följa med till båten för att aggera kladdpapper och den mall jag målade av det ena hörnet på. :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0