3X det går inte

Jag blir så trött på folk som säger att någonting inte går, som tex gjuterier som säger att ett gjutet emblem inte går att gjuta av.
Tex:
-Dom går inte att gjuta, godset är för tunt.
-Jag ser det, sa jag och pekade på det färdiggjutna emblemet på bordet.
-Jo, men man får gjuta fyra för att få ett
-ja med då går det väll?
-Jo, men vi är ingen välgörenhetsfirma!
-Har du sagt hur mycket det kostar?
-nä!
-då så, låt mig bestämma när jag inte vill betala och tycker det är för dyrt för ett emblem jag saknar...
-Ja, men jag vill inte göra det.
-Problemet är att ingen annan heller vill
-ok?
 
Sixtens ägare tar nu fram en träbit och applicerar emblemen på för att bygga upptjockleken
 
-Sådär, gjut nu av emblemet och hela träbiten.
-men då blir det ju en klump av metall på baksidan!
-ja, och? Den kan man väll fräsa bort?
-Jo, det r klart
-Men det blir svårt att gjuta.
-för att?
-men det är ju inte roligt att göra gjuta, jag får ju göra släppkanter på träbiten!
-öööö.... Byt jobb om det är tråkigt! Ses om en vecka, hej då!
 
Det här är bara ett exempel på allt man får stå ut med. att säga att nått inte går att tillverka är en omskrivning från att säga "jag kan inte". Fast man vågar inte erkänna att man inte kan utan lägger över problemet på kunden varpå man idiotförklarar denne med att i princip säga att "här kommer du med ett olösligt problem, är du dum?"
 
Så låt mig nu ta och presentera tre steg av "det går inte". Det första är träbiten med det renoverade originalemblemet fastsatt på den tidigare nämnda träbiten. Anledningen att den är svart är för att man använder någon form av grafit för att gjutsanden skall lossna ordentligt. Den andra är den färdiggjutna tackan och den tredje är ett fräst och filat emblem färdigt att sättas på båten.
Med andra ord så gick det förbaskat bra, bara man använde skallen lite.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lars ahlberg

Hej.
Tråkigt att höra om vattenskadan som knäckte kölen.
Hur har det gått för dig sedan dess ? Själv har jag börjat med renoveringen av båt 124. Finns det möjlighet att vid senare tillfälle se din renovering. lasse

2015-02-21 @ 20:49:17
URL: http://svettigasixten.blogg.se
Postat av: Micke_ed

Hej! Jag är ledsen att jag inte varit jätteaktuellt på bloggen på sista tiden. Men om du läser sista inlägget på bloggen så ser du att det hela var ett aprilskämt. Kul med båt 124, min har serienummer 123 vilket gör våra båtar till systerbåtar! Vart håller du hus? Det vore kul att se den! :)

2015-02-21 @ 20:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0